Notulen teamcaptains vergadering

Maandagavond 29 januari heeft de allereerste vergadering met enkele teamcaptains en het bestuur plaatsgevonden. Voor een eerste editie vonden wij de opkomst acceptabel en we kijken terug op een nuttige, leerzame avond waarbij er een hoop is besproken. Hierbij volgt een beknopte samenvatting.

Allereerst nogmaals dank aan de teams die aanwezig waren:

  • Easytape
  • Hofland Architecten
  • Jochemsen Bouw
  • Hoiting & van Doorn
  • Dirk van der Kuilen
  • PSD Opleidingen
  • Medifit
  • PTA Architecten
  • Samstone.eu
  • Unravel Publishers

Na een kort voorstelrondje heeft het bestuur uitgelegd hoe de organisatie in elkaar zit en hoe sommige zaken werken. Daarna is er per categorie gediscussieerd over verschillende onderwerpen. 

Financiële zaken
Teamcaptains geven aan dat de recente verhoging van het inschrijfgeld voor velen geen belemmering is. Sponsoren betalen deze vaak zonder gedoe en na een korte toelichting is er bij hen vooral begrip voor de stijgende kosten. Het bestuur heeft toegelicht waar die kosten vandaan komen. Wat er verder is besproken:

  • Betaalverzoeken voor gele kaarten of boetes worden niet altijd verstuurd vanuit het bestuur. Dit is namelijk een handmatige handeling die nog weleens wordt vergeten. Ook het bestuur zijn maar mensen ;-)
    Het bestuur gaat nadenken over een goede oplossing.
  • Er is gediscussieerd over het verhogen van het boetegeld voor zwaardere overtredingen/schorsingen. Deze is namelijk nu voor alles en iedereen gelijk (20 euro) en staat dus niet altijd in verhouding. Het bestuur staat open voor deze suggestie en gaat dit intern voorleggen aan de commissies. Wij komen hier later op terug.
  • De hoogte van het inschrijfgeld moet prominenter op de website vermeld worden. Het bestuur gaat dit verwerken.

Baaldag
De baaldag is nieuw vanaf dit seizoen en daar wordt goed gebruik van gemaakt. Tot moment van schrijven is deze 17 keer ingezet en 9 keer goedgekeurd. Teamcaptains geven aan dat het vooral ‘elkaar gunnen’ is en dat de baaldag zeker ‘een blijvertje’ moet zijn. Wat er verder is besproken:

  • De baaldagen worden waarschijnlijk aan het einde van het seizoen ingehaald. Sommigen zijn zelfs al gepland. Inhalen kan echter pas halverwege juni en eigenlijk vindt niemand dit wenselijk. Dit is wel een nadeel van deze inhaalwedstrijden.
  • Het bestuur probeert zoveel mogelijk inhaalwedstrijden gaandeweg het seizoen in te halen (op gaten die vallen) - maar dit blijkt in de praktijk lastig. Bijvoorbeeld: teams spelen al die avond. En wat als de tegenstander niet kan op die datum? Moet er dan een nieuwe baaldag worden aangevraagd?
  • Zou het mogelijk zijn om samen (de twee teams) gelijk een nieuwe datum overeen te komen? Bijvoorbeeld door zelf een datum en tijdstip (door het bestuur geselecteerd) te kiezen? Het bestuur gaat nadenken over de haalbaarheid hiervan en komt hierop terug.

Scheidsrechters
Blijkt een lastig onderwerp. Het bestuur heeft uitgelegd dat scheidsrechters erg schaars zijn en dat zij er daarom heel zuinig op zijn. Ook zeker omdat ‘onze mannen’ een dagje ouder worden en er niet direct opvolging lijkt te zijn. Scheidsrechters zijn cruciaal voor onze competitie. Maar: de laatste maanden hebben er zich vanuit de teams enkele vrijwilligers aangemeld en daar zijn we erg blij mee! Wat er verder is besproken:

  • Alle teamcaptains geven unaniem aan dat er niet altijd consequent wordt gefloten: wat bij de ene scheidsrechter wel mag, wordt bij de andere afgefloten. Dit is voor de teams verwarrend en dat wekt weer irritaties op.
    • Bijvoorbeeld: moet je de vrije trap in één keer of twee keer nemen? Wanneer is het indirect en wanneer is het direct?
    • Idee: het bestuur gaat de scheidsrechters voorstellen om gezamenlijk een avond te zitten om alle spelregels samen door te nemen/te evalueren. Dit is voor de nieuwe scheidsrechters ook gelijk een goede start. Doelstelling is om op een positieve manier de algehele kwaliteit te waarborgen en te zorgen voor een gestroomlijnd beleid.
  • Er is veel gediscussieerd over de communicatie van teams met scheidsrechters. Mag hier ruimte voor zijn, eventueel na de wedstrijd, op een goede manier? Bijvoorbeeld via de app, waar teamcaptains ruimte krijgen om schriftelijk extra toelichting te geven op bepaalde acties of gebeurtenissen? Het bestuur vindt dit een lastige kwestie en gaat dit bespreken met de scheidsrechters. De uitkomst daarvan is bepalend.

Techniek
Het bestuur heeft de teamcaptains gevraagd naar hun mening over de website en het achterliggende platform. Men is hier over het algemeen erg enthousiast over. Er zijn nog een aantal ideeën geopperd:

  • Het zou prettig zijn als er een extra mailadres/teamcaptain kan worden toegevoegd, zodat bij afwezigheid een ander de zaken kan regelen; nu blijkt dit vaak gedoe te zijn met uitwisselen van inloggegevens etcetera.
    Het bestuur vindt dit een goed idee en gaat dit implementeren. Wordt vervolgd.
  • Voorafgaand aan een nieuw seizoen (meestal medio augustus) wordt er een concept van het speelschema op de website geplaatst. In de weken daarna kan deze nog wel eens gewijzigd worden. Teamcaptains geven aan deze wijzigingen niet altijd meer te zien en dat daardoor verkeerde data in de agenda staan. Dit levert soms problemen op. Het bestuur gaat instellen dat er voortaan een melding per mail komt van een wedstrijdwijziging.
  • De ‘live’ functie op de website wordt elke vrijdagavond enorm veel gebruikt. Eigenlijk is iedereen hier hartstikke enthousiast over. Het is leuk om je team te kunnen volgen als je zelf niet mee kunt doen. Het bestuur speelt daarom met de gedachte om dit uit te breiden met videobeelden/stream. Dit kan bijvoorbeeld door (sport)camera’s op te hangen in de zaal. Het is echter een ambitieus plan en heeft veel voeten (en kosten) in aarde. Het bestuur is in gesprek met De Veluwehal, de gemeente Barneveld en overige stakeholders om de mogelijkheden te bespreken. Wordt vervolgd.

Overig
Het bestuur heeft de mogelijkheid aan de teamcaptains voorgelegd om een ‘transferperiode’ in de winterstop te organiseren. Zo kunnen teams bijvoorbeeld hun langdurig geblesseerden van de spelerslijst verwijderen.

  • Er zitten wel wat haken en ogen aan en competitievervalsing ligt op de loer. Voor nu is besproken dat er alleen spelers verwijderd mogen worden die 0 wedstrijden gespeeld hebben. 
    Het bestuur gaat dit verder uitwerken en komt hierop terug.
  • De kleedkamers zitten soms erg vol, zeker rond 20:30 uur, en sommige lijken altijd dicht te zitten. Is hier nog wat aan te doen? Het bestuur gaat dit navragen bij Optisport.
  • Teamcaptains gaven aan dat ze graag de afsluitingsavond weer terug zouden willen. Het is een mooi gezamenlijk en feestelijk moment om de prijsuitreiking voor kampioenen en topscorers te doen. Tevens is het een goed moment om de scheidsrechters en andere vrijwilligers in het zonnetje te zetten.

Het bestuur is enigszins verrast door deze inbreng, want deze avond is ooit gestopt omdat er te weinig animo voor bleek. Toch is het bestuur het eens met de positieve voordelen van een afsluitende avond aan het einde van het seizoen. Het bestuur gaat kijken naar de (financiële) mogelijkheden en komt hierop terug.

Het bestuur